RSS
Link
30 Mar

Twaalf jaar oud en dan al in Ahoy én voor de koningin hebben opgetreden: de Zoetermeerse Tyra Wiertz is hard op weg beroemd te worden. Zondag stond ze in de finale van de ‘538 voor War Child’ talentenjacht en ook doet Tyra mee aan het Junior Songfestival. Aan het Streekblad vertelt ze over haar passie voor zang, dans en acteren.

tyra wiertz

Zingen is Tyra met de paplepel ingegoten. Op vierjarige leeftijd zong ze al in het kinderkoor van de Kinderkooracademie en volgde ze zanglessen bij Ella Dijkhuizen van het Centrum voor Kunst en Cultuur (CKC). “Toen wist ik: dit is wat ik wil,” vertelt Tyra. “Daarna heb ik in Efteling-musical The Sound of Music gespeeld, opgetreden in het Heineken Music Hall en in Ahoy.”
Tyra’s volgende uitdaging is het Junior Songfestival. Met het liedje Shopaholic hoopt ze een finaleplaats te bemachtigen. Tyra bedacht het thema van haar liedje zelf. “Het past bij mij, want ik houd van shoppen. Ik vond het daarom niet moeilijk om de tekst te schrijven.” Samen met songwriters Jan Rooymans en Jan van Bijnen maakte Tyra in twee maanden tijd het liedje af. Inclusief videoclip. “Die heb ik samen met mijn moeder opgenomen. Je ziet mij door het Stadshart lopen met heel veel tassen.”

http://youtu.be/ivq05s4Mz00

Naar Oekraïne

Maandag vindt de volgende auditieronde plaats. “Ik zit nu bij de laatste tachtig liedjes. Na de auditie maandag hoor ik of ik door ben naar de finale auditie.” Als Tyra het Junior Songfestival wint, mag ze als Nederlandse afgevaardigde naar het Junior Eurovisie Songfestival in Oekraïne. “Ik heb vertrouwen in mijn liedje, maar daar durf ik nog niet van te dromen”, lacht Tyra.
Waar Tyra al wel van droomt is haar toekomst. “Ik wil een zingende kinderarts worden. Ik vind geneeskunde heel interessant en zingen is mijn passie. Dus ik wil die twee graag combineren.” Een carrière als die van Ilse de Lange lijkt Tyra ook wel wat. “Ilse is mijn grote voorbeeld. Ik hoop later net zo bekend als haar te worden. Ik vind het leuk dat ze liedjes in het Engels zingt, dat doe ik zelf ook liever dan Nederlands.”
Maar tot het zover is blijft Tyra toch vooral doen wat ze leuk vindt.
Als scholiere aan het Erasmus College is Tyra regelmatig bij het schooltoneel te vinden en na schooltijd volgt Tyra zang- en acteerlessen bij het Nederlands Musical Ensemble, ActeerAtelier en zangschool Babette Labeij. “Ik wil mijn hele leven blijven zingen.”

(artikel 27 maart 2013)
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/maart/27/zoetermeers_talent_tyra_doet_mee_aan_junior_songfe

 
Leave a comment

Posted by on March 30, 2013 in In de krant

 

Leave a Reply

 
